الحلقه { 6 }


نوال : ايه هى الطلب ده ؟
هدير : هو بصراحه مش طلب واحد هما 3
نوال : ايه هما بقى وخلى بالك لو قولت لا يبقى لا
هدير : الطلب الاول انا عاوزه اخد كورسات انجليزى
نوال : ليه ؟
هدير : اولا  عشان الانجليزى بتاعى مش حلو ثانيا عشان الرايسه قالتلى انى ممكن اتنقل المركز الطبى اللى فى طريق السويس وده بقى مش بيتعالج فيه اى حد دا كمان فيه اجانب وانا بقى لو معايا انجليزى حلو هتنقل بكل سهوله
نوال : بصى فى التعليم انا مقدرش اقولك لا ماشى خودى كورسات زى ما تحبى
هدير : يعنى موفقه ؟
نوال : اه مش فى مصلحتك
ها ايه هو التانى ؟
هدير : التانى بقى عاوزه اتعلم السواقه
نوال : ليه ؟
هدير : برضو يا ماما افرضى ربنا كرمنى كدا وجبت عربيه مش احسن من الموصلات
نوال : طب سبينى افكر فى دى الاول
الطلب الثالث ؟
 هدير : بصى الكتاب ده جبهولى شادى انا بقى عاوزه اشترى الكتب كلها باقى المجموعه يعنى
نوال : كتب وهى حلوه دى؟
هدير : اوى اوى
نوال : خلاص سيبلى الكتاب هقرا بكرا ولو لقتو حلو هجبلك المجموعه كلها
هدير : اوك خودى الكتاب اهو
نوال : بقولك ايه يا هدير انا مش عوزاكى تنزلى تانى تحت عند خالتك
هدير :  ليه ؟
نوال : كدا اسمعى كلامى انا خايفه عليكى
هدير : حاضر بس خايفه عليا من ايه ؟
نوال : أمير دلوقتى خطب بدل ما يحصل حاجه كدا ولا كدا وسامى يقول ان احنا انا وانتى يعنى قومنا أميره
هدير : اممم طيب حاضر بس لو فرحه بقى نادتنى ؟
نوال : قوليلها تجيلك هنا متنزليش انتى
هدير : اوك حاضر تصبحى على خير
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****
(  وتانى يوم فى الجامعه )
أمير :  يعنى انا كلامى مش بيتسمع ؟
زينه : مالو بس البنطالون مالو ؟
أمير : دايق وكمان لبسه البلوفر الغريب ابو ترتر ده مش حلو انا يوم العيد ميلاد قولتلك متلبسيش البلوفر ده تانى
زينه : يعنى اوميه ولا اعمل ايه حاجه اشتوناها خلاص لازم تتلبس
أمير : تتلبس لما تكون مناسبه لاكن بجد مش حلو وبقالى سناتين باقولك اعملى رجيم وانتى ولا هنا
زينه : مانا بعمل وجيم بس مش جايب  نتيجه
أمير : الكلام ده مش هقولو تانى قبل ما تخرجى من باب الشقه تبصى على لبسك وتشوفى مناسب ولا لا
زينه : ماما جايبهولى وشايفه انه مناسب انا مش هعوف احسن من ماما
أمير : طب والطرحه اللى نص شعرك خارج منها دا ايه انا كام مره لفت نظرك
زينه : دا الاستايل يا أميو وبعدين انا شعوى ناعم بيتزحلق
أمير : ( باصلها من فوق لتحت وسابها وطلع المدرج بتاعو)
زينه : اميو اميو
كدا برضو ( فضلت تعيط شويه وراحت مروحه البيت )
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****
ام زينه : بس بقى كفايه
زينه : دا سابنى فى نص الجامعه ومشى كان منظوى وحش اوى
ام زينه  : انا قولتلك دا مشكويس  وكمان متخلف وراجعى زى امه ابعدى عنه
زينه : انا بحب اميو اوى
ام زينه : بصى بقى لازم من اولها كدا تعملى لنفسك شخصيه  مالوش داعوه تلبسى ايه ولا متلبسيش ايه والله مش عاجبو خليه هو يروح يشتريلك لبس على مزاجو بفلوسه
ابوكى  جه قفلى على الموضوع بقى
زينه : دا أميو بيتصل بيه ؟
ام زينه : سبيه شويه متروديش عليه لما يتعلم الادب
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****
  ( هدير طالعه على السلم واحده واحده عشان متعملش صوت  وأمير طالع وراها ومش واخد بالو ان هى قدامو وعمال يتصل بزينه مش بترد راح خبط فى هدير وقعت على السلم قدام باب شقة أمير  )
هدير : اه براحه يا أمير
أمير : يا خبر انا اسف والله ماشوفتكيش قومى
هدير :  اتخبط فى روكبتى جامد
أمير  : اسف معلش  طب اقعدى على السلم براحه
حركى رجلك كدا
هدير : بتوجعنى اوى اتخبطة فى سن السلم
أمير : اسف والله يارتنى كنت انا يا حببتى
هدير : { حببتك بجد } (عنيها دامعت من الوجع )
خلاص  انا بقيت احسن انا هطلع بقى
أمير : طب اسندك ولا اشيلك اطلعك
هدير : لا مش للدرجادى انا هطلع واحده واحده
أمير  : طب استنى متقوميش دلوقتى عشان الاربطه متشدش عليكى استنى شويه
هدير : هفضل على السلم كدا
أمير : مانا معاكى اهو مش هسيبك
 هدير : انته بتكلم مين مش بيرد عليك
أمير : على زينه زعلتها وبتصل بيها مش راضيه ترد عليا
هدير : ممكن اعرف زعلتها ليه؟
أمير : جايه الجامعه بلبس ديق وكمان شعرها باين من الطرحه وكتر من مره لفت ناظرها ورغم كدا مش بتسمع الكلام
هدير : انا بحسب عشان خالته
أمير : وكمان ماما دى بهدلت الدنيا لما راحت هناك
هدير : هى حاكت لماما بس بجد اهل زينه مزودنها شويه
أمير :طب اعمل ايه يا هدير
هدير : مش عارفه هى لسه مش بترد ؟
أمير : لا
هدير : خلاص ابعت لها رساله
أمير : ابعت اقوولها ايه ؟
هدير : فكر
أمير : اكتبلها وانبى ردى عليا مثلا ؟
هدير : لا طبعا ما تقولها حسنه قليله تمنع بلاوى كتيره احسن ههههههههه
أمير:  اه طبعا ليكى حق تتريقى
هدير : هههههههههه طب اعمل ايه ؟  هههههههههه
أمير : طب قوليلى اكتبلها ايه ؟
هدير : حاجه رومانسى كدا
ااااااااااااا اااااااااا اااااااااا
اه اقولك اكتب
لو مش عاوزه تردى على أمير اللى زعلك بلاش تردى بس على الاقل ردى على القلب اللى حبك
أمير : يا عينى على الرومانسيه والله انتى برنسيسه
( كان وقتها سامى طالع على السلم وسمعهم وطبعا فهم غلط )
سامى : مين بقى يا ست هدير القلب الحبتيه ؟
هدير : عمو لا دا مش انا دا  أمير
سامى : بتحبى أمير طبعا مانتى هتطلعى لمين طالعه لامك
أمير : بابا اسمعنى انته فاهم غلط
انا زعلت زينه وهى كانت
سامى: كانت بتصتاد فى المايه العكره عاوزه تتجوزك ما طبعا ماحدش هيرضى بيها
أمير: بابا لا دى بتحاول تصالحنى سوى
نوال : ( سمعت الزعيق هى وأميره فتحو الباب ونزلو يشوفو فى ايه )
فى ايه يا سامى بتزعق ليه ؟
سامى : ابعدى بنتك دى عن أمير فهمه ولا لا
نوال : وهى هدير مالها ومال أمير
هدير : والله يا ماما انا معملتش حاجه انا وقعت على السلم
سامى : وقعتى اسم الله عليكى ياختى
نوال : بنتك لو جات حامل فى يوم متجيش تقولى أمير له داعوه انا مش هجوز ابنى لبنت حرام
أمير : بابا انته فاهم غلط انا السبب انا اللى زقتها
أميره : اسكت ياسامى بقى
نوال : اطلعى قدامى
هدير : مين دى اللى بنت حرام ؟
أمير:  مفيش يا هدير اطلعى دلوقتى
نوال : قدامى  يلا ( نوال اخدت هدير وطلعت ورازعت الباب )
عزيز : فى ايه صوتكم عالى ليه ؟
نوال :  ( وهى بتعيط ) مفيش حاجه
هدير : فى ايه ياماما وايه الكلام اللى عمو قالو ده
نوال : مفيش انتى اللى ايه خلاكى تقفى مع أمير
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****
أمير : فهمت اللى حصل  بقى
أميره : منك لله ياشيخ مش تتأكد الاول
سامى : قولتلك كانو قاعدين على السلم وهى بتقولو قلبى اللى حبك وهو بيقولها انتى برنسيسه
 أمير  : هى بتقولى ابعت رساله لزينه اكتب فيها كدا
سامى : انا فهمت غلط
أميره : البت دى لو اتضاربة من نوال زنبها فى رقبتك انا طلعالها
أمير : انا جاى معاكى
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****
( طلع أمير وأميره يخبطو على الباب عزيز فتح الباب )
أميره : نوال فين ؟
عزيز : داخلت الاوضه وقفلت عليها
هدير  : خالتو فى ايه وايه الكلام اللى قالو عمو سامى دا يعنى ايه انا بنت حرام ؟
عزيز: هو قال كدا انا نازلو
أمير : جدو بابا مايقصدش متكبرش الموضوع
عزيز : اوعى يا أمير
أميره : ( داخلت تخبط على نوال ) افتحى يا نوال افتحى
 ( نزل عزيز وامير بيجرى وراه ووراهم هدير ودموعها على خدها  )
عزيز : ايه يا سامى محدش قادر عليك ولا ايه ازاى تقول كدا
سامى : عمى انا فهمت غلط ومكنتش اقصد
هدير : تقصد ايه بقى انا عاوزه افهم يعنى ايه انا بنت حرام؟
سامى : مفيش حاجه يا هدير
أمير : اطلعى انتى دلوقتى
عزيز : بص يا سامى ابنك لو اخر راجل ومفيش غيرو انا بقى مش هجوزو هدير 
 هدير دى متربيه احسن تربيه وانته عارف
سامى : خلاص يا عمى
( وفجئه )
أميره : الحقنى يا أمير نوال مغمى عليها ومش بترد
هدير  : ماما ( جاريت على السلم هى وأمير وعزيز وسامى )
ماما مالك ياماما
أمير : الضغط عالى اوى
لازم تتنقل المستشفى
هدير : طب يلا بسرعه
كلم الاسعاف ولا هنعمل ايه ؟
سامى : تعالى نحطها على كرسى وننزلها نوديها المستشفى
هدير : ماما لو حصلها حاجه انته هتبقى السبب
أمير : الو محمد انته فين ؟
محمد : فى البيت فى ايه
أمير : خالتو نوال تعبانه اوى تعالى واهت العربيه بسرعه
محمد : حاضر جايلك 5 دقايق واكون قدام البيت
هدير : ماما قومي ماما ردى عليا
أميره : اهدى يا هدير هتبقى كيسه
هدير : هنوديها مستشفى ايه 
عزيز : تعالو نوديها التأمين جنبنا هنا
هدير  : لا تعالو نوديها المستشفى اللى بشتغل فيها احسن
( وشويه محمد وصل قعدوها على وأمير ومحمد نزلوها وكان معاهم سامى وفتحى وراحو كلهم مستشفى التأمين عشان قريبه )
هدير : يا  رب استر يا رب
أمير : هتبقى كويسه ان شاء الله
فتحى : الكلام اللى بابا قالو ده صح ياسامى؟
سامى : مش وقتو يا فتحى والله انا فهمت غلط
فتحى : عشان احنا فى مستشفى مش هتكلم بس لما نروح ليا معاك كلام تانى
أميره : انشاء الله هتبقى كويسه بطلى عياط يا حببتى
( خارج الدكتور )
الدكتور : ايه الزحمه دى
هدير : ماما عامله ايه يا دكتور طمنى عليها
الدكتور : هى ضغطها عالى اول وعملها جالطه فى المخ
هدير : يا حببتى يا ماما
انا عاوزه اشوفها
الدكتور : الزياره ممنوعه دلوقتى
هدير : لا انا لازم اشوفها
انا بنتها وكمان انا ممرضه فى مستشفى كبرى القبه
الدكتور : طيب عشان انتى بنتها ادخلى5 دقايق واخرجى على طول
( داخلت هدير وأميره وفتحى مره واحده )
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****
هدير : ماما سمعانى
ماما ردى عليا
فتحى  : بطلى عياط
أميره : متفوليش على امك دى بكره هتبقى زى الفل
هدير : هو التقرير الطبى فين ؟
فتحى : هو ده ؟
هدير : اه هو يا حببتى يا ماما دا الضغط عالى اوى اوى
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****
أمير : يا رب استر
سامى : متخفش اوى كدا بكرا تكون كويسه
عزيز : انته ليك عين تتكلم هو مفيش دم
سامى : لو سامحت يا عمى متتكلمش معايا كدا
محمد : فى ايه يا عمى مش كفايه انك السبب فى الملفات القديمه اتفتحت لزمته ايه تقول ان هدير بنت حرام
سامى : ليه وهى مش كدا  ؟ 
 ابوها مكنش معترف بيها تبقى بنت حرام
عزيز : عشان ابوها واطى وزباله بس هدير ملهاش داعوه
ونوال دافعت التمن 24 سنه مافيش فى حياتها غير بنتها
أمير : جدو احنا فى مستشفى اهدو شويه
سامى : لا انا برد على جدك اللى تتولد من جواز عرفى وكمان الورقه مش موجوده يبقى ايه مش بنت حرام ؟
**** ( بقلم هند محمد @isis Mohamed ) ****

انتو رئيكم ايه تبقى بنت حرام ولا لا ؟
#اختيار_اجباري
#ادعوا_لهند

ليست هناك تعليقات:

اضافة تعليق

جميع الحقوق محفوظة © 2013 ahmed hassan
تصميم : احمد حسن